Burruezo &

MEDIEVALIA CAMERATA
+ Rafel Arnal

 BarnaSants 2020

Domingo 9 de febrero

Auditori Barradas

L’Hospitalet de Llobregat

Mística i eròtica (homes i dones sense límits al món medieval)
La Revolució Íntima/Infinita

 

 

 

Pedro Burruezo, de la mà de la Medievalia Camerata i els seus excel·lents músics, més les aportacions exemplars d’en Rafel Arnal, de València, ens apropen a la revolució infinita, la més íntima: el misticisme i l’erotisme. Dues formes d’amor sense límits que trenquen les barreres del món terrenal i que tenen l’èxtasi per objectiu. Ens proposen un concert en el qual recuperen històries i melodies antigues amb una mirada contemporània. Principalment, peces morisques, joies sefardites cantades en «ladino», cançons dedicades a dones místiques de la cristiandat… i alguna cançó trobadoresca d’aires/arrels medievals… Tot amb una interpretació nova, bella, trencadora. Cançons que ens regalen les oïdes des d’una nova perspectiva que conjumina el prisma contemporani i l’arrel medieval. Algunes d’aquestes cançons formen part dels darrers discos d’en Burruezo, amb Kanaan, Ortega i altres músics i convidats, com «El testament d’Amèlia» –una versió molt particular d’aquest amor «intrafamiliar»-…) o “Leylah”. Altres són peces del repertori d’en Rafel Arnal (com “Aljub”, que ens parla d’un amor infinit per la terra). Algunes… són peces inèdites treballades exclusivament per aquesta producció («Fermosa e donzeyya» –homenatge a Sta Teresa-, «7 modos de guisar a merenyena» –una aproximació sensual a les receptes de les dones jueves de Sefarad- o “La jove negra”, amb text d’en Ibn Khafaja d’Alzira. Aquesta producció és un encàrrec del Festival BarnaSants pel seu XXV aniversari. En català, castellà, àrab clàssic, «ladino», llatí… Veus diferents que canten a l’amor infinit amb accents diversos. Un concert embriagat de mística i sensualitat. L’altre revolució, encara pendent. Burruezo ens porta la llegenda de Laylah wa Maynun, el veritable origen de tota la poesia trobadoresca. Laylah (la «nit») i Maynun (literalment, el boig) eren dos beduïns del món medieval a la península aràbiga. Es van enamorar en una fira però les seves respectives famílies, enfrontades, no els permetien casar-se. Ell va escrire grans poemes d’amor a la seva estimada, poemes que són l’origen de tota la poesia «udri» i de tot l’amor cortès. Ella, al final, va emmalaltir d’amor. Per por a la mort de la noia, les famílies varen accedir a la seva trobada. En el darrer moment, al clar de lluna, no van voler «embrutir» aquest amor tan pur que s’havia anat forjant durant anys de silenci, de missatges secrets i de poemes èpics. Centenars de poetes de tot el món musulmà es varen deixar influenciar per aquest amor entre la mística i l’eròtica que, mitjançant Al Andalus, va arribar a Occitània i als trobadors europeus i, fins i tot, Cervantes i la seva bogeria per la donzella del Toboso.

 

Pedro Burruezo, veu, guitarra, mandola d’Algèria, percussions

Maia Kanaan, viola, veu

Jordi Ortega, violoncel

Robert Santamaría, qanun

Jordi Rallo, percussions

 

Rafel Arnal, veu

 

Write a comment